fredag 17 december 2010

Ibland är det så lätt att ha det svårt

Jag hatar snus men det håller mig 
ifrån cigaretterna.
Det har varit en sådan där dag idag. Ni vet, en sådan där dag när det som smärtar ens inre gör mer ont än vanligt, när ens fysik är mer sönder än igår och när ord som lyfter upp och stärker själens inre och ger självförtroendet styrka och glädje - byts ut mot hårda ord och misstänksamhet som bara gör ont. 

En dag där allt man företar sig går åt skogen och fyller en med känslan av att det som går motigt i ens liv anstränger sig extra för att försvåra. Dagar som denna gör det så svårt att se det ljusa och vackra i tillvaron, att finna livets fantastiska gåvor och kunna glädjas åt dem - Men det är vid dessa tillfällen, dessa dagar som vi sätts på prov att trots allt lyckas hitta vägen tillbaka till den där lilla glöden, den lilla ljusglimten som kan, ibland med lite hjälp av vänner, nära och kära, få meningen och kärleken i livet att åter skina starkt.

Ibland är det så lätt att ha det svårt och så svårt att ha det lätt. När det egentligen är meningen att fungera tvärtom. Det borde vara så i alla fall. Jag tror att vi själva kan påverka hur vi mår. Kanske inte alltid men betydligt oftare än vi tror. Att leva är det enklaste som finns, vi behöver bara andas, vakna, sova, älska, skratta, jobba, ge, ta emot, leka, glädjas, hoppas, känna, tro, be och förkovra oss av all den kunskap som finns i livet. Vad kan vara lättare? Vad kan vara svårare? Livet?

Imorgon ger jag mig tillåtelse att må bra. Jag tänker inte ge efter för negativa och självutplånande tankar som så ofta gör mig till offer. Nej, imorgon kommer jag ha en bra dag där jag tänker skriva en massa och göra en del av alla de vardagliga måsten som vi alla måste göra.

Ta hand om er!
Nalle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar