onsdag 15 december 2010

Andas in och ut, andas in och..."

I mina drömmar händer det alltid en massa saker, roliga och trevliga men också det motsatta. Jag vet inte riktigt varför men jag bygger upp en heldel oro och ångest innan jag skall sova. Igår kväll var ingen skillnad utan jag kände hur oron och ångesten byggdes upp inom mig. Nu är det här något jag håller på och jobbar med så jag kan få bort eller stoppa det hela innan det blir besvärligt. Ännywäy..!

Jag låg i sängen och kände ångesten och rädslan byggas upp. Det var nu dags att se om det jag har lärt mig fungerar i verkligheten. "Andas in genom näsan och blås ut genom munnen, andas in genom näsan och...!" Det är alltid ett jävla tjat om att andas, ja jag vet. MEN det hjälper faktiskt. Efter att ha legat och andats och ljuda ett slags mantra samtidigt vid utblåsningen började jag känna mig lugnare och efter ett tag kunde jag dessutom ta mig, i tankarna, till olika trygga ställen som jag har inom mig.

Strax innan jag somnade minns jag två saker, två underbara saker som fick fram lugna och harmoniska känslor, det ena var att OM jag nu mot förmodan skulle dö under natten så skulle livet och allt det vackra fortsätta med sitt utan att bry sig det minsta. Den vetskapen gav mig en oerhörd känsla av lättnad. Det andra var när jag insåg att Johannes skulle fortsätta i livet oavsett vad var jag redan så lättat att jag mer eller mindre hade somnat. Och natten bjöd på goa och trevliga drömmar som jag kanske berättar om någon annan gång.

Men ikväll är det jag som skall meditera och andas duktigt.

Ta nu hand om er!
Nalle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar